Pedagog GIM

Plan pracy Doroty Olbrich w II semestrze roku szkolnego 2018/2019

PONIEDZIAŁEK

10.30-15.15

WTOREK

8.00-15.15

ŚRODA

8.00-15.15

CZWARTEK

10.45-15.15

PIĄTEK

10.45-15.15

Rodzice mają możliwość kontaktu z pedagogiem w czasie comiesięcznych zebrań i konsultacji, telefonicznie oraz poprzez dziennik elektroniczny Vulcan.


Plan pracy pedagoga szkolnego mgr Doroty Olbrich w roku szkolnym 2018/2019 w Szkole Podstawowej w Pietrowicach Wielkich dla klas starszych.

 

1.Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki (§ 24.1).

  • wybór narzędzi do badań, analiza uzyskanych wyników ( ryzyka dysleksji, inne badania diagnostyczne, w tym związane z analizą czynników środowiskowych wywierających wpływ na funkcjonowanie ucznia);
  • aktywny udział w analizie wyników nauczania; bieżące oceny, egzamin gimnazjalny;
  • indywidualne rozmowy z nauczycielami, uczniami, ich rodzicami, specjalistami pracującymi z dziećmi  (psychologiem, logopedą, trenerem sportowym – piłka ręczna);
  • rozpoznawanie właściwości intelektualnych i psychofizycznych uczniów, wskazywanie nauczycielom charakterystycznych cechy poszczególnych grup wiekowych;
  • konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, pracownikami Ośrodka Terapeutycznego w Samborowicach i Cyprzanowie
  • postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych poradni specjalistycznych (przygotowanie lub współpraca w przygotowaniu opinii dotyczącej ucznia, rozmowy z rodzicami mającymi wątpliwości co do zasadności specjalistycznej diagnozy).
  1. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki (§ 24.2).
  • prowadzenie obserwacji, rozmów, wywiadów w tym wywiadów środowiskowych (dom rodzinny, GOPS, PCPR, ośrodek terapeutyczny, kluby sportowe itp.) szczególnie w kontekście zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową uczniów i ich rodzin, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi;
  • prowadzenie badań w kierunku zdiagnozowania uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym (np. metoda przesiewowa „6 pytań” + pełne badanie arkuszem diagnostycznym D. H. Stotta);
  • prowadzenie badań socjometrycznych, ankietowych i innych;
  • badania sondażowe wśród nauczycieli dotyczące zachowań uczniów;
  • współpraca z różnymi instytucjami, przekazywanie informacji na temat sytuacji poszczególnych uczniów – aktualizacja wiedzy w tym zakresie.

 

  1. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb (§ 24.3).
  • postulowanie zorganizowania dla ucznia dodatkowych zajęć, w tym: rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne, rozwijających uzdolnienia, rozwijających umiejętność uczenia się, dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych; pełnienie funkcji koordynatora ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
  • prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze;
  • projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów (np. kontrakt,  programy behawioralne);
  • występowanie z propozycją udzielania uczniom pomocy w formie indywidualnego programu lub toku nauczania, indywidualnego nauczania, zindywidualizowanej ścieżki edukacyjnej.
  1. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży (§ 24.4).
  • prowadzenie (organizowanie) zajęć przede wszystkim o charakterze profilaktyki pierwszorzędowej – promocja zdrowego stylu życia, uczenie sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, ukazanie alternatywy w stosunku do zachowań ryzykownych i problemowych, wzmacnianie zachowań pozytywnych, wyszukiwanie pozytywnych wzorców;
  • koordynowanie udziału uczniów w lokalnych i ogólnopolskich programach o charakterze profilaktyczno-wychowawczym;
  • działanie w zespołach interdyscyplinarnych o charakterze pomocowym (np. w lokalnych koalicjach na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie);
  • opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich w tym wszczynanie procedury Niebieska Karta ;
  • postulowanie objęcia opieką prawną uczniów wychowujących się w środowiskach patologicznych;
  • spotkania w Zespołach dokonujących okresowej oceny funkcjonowania dziecka /ucznia będącego w rodzinie zastępczej lub przebywającego w ośrodku terapeutycznym;
  • opiniowanie spraw uczniów dotkniętych niedostosowaniem społecznym i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich.
  1. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów (§ 24.5).
  • rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, atrybucji, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie;
  • pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych;
  • prowadzenie (organizowanie) zajęć wychowawczych z uczniami np. kształtowanie umiejętności interpersonalnych, sposoby rozwiązywania konfliktów – innych, w miarę zauważanych i zgłaszanych przez nauczycieli, dzieci i rodziców potrzeb;
  • planowanie i występowanie z propozycją organizowania takich sytuacji dydaktyczno – wychowawczych, które umożliwiłyby uczniowi osiągnięcie nawet niewielkiego sukcesu;
  • pomoc w organizowaniu (organizowanie) zajęć adaptacyjno-integracyjnych;
  • pomoc w organizowaniu (organizowanie) zespołów samopomocowych;
  • porady na temat sposobów efektywnego uczenia się;
  • konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, z praktykami zatrudnionymi w szkolnictwie specjalnym, lekarzami, w zakresie specjalistycznej diagnozy.
  1. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych (§ 24.6).
  • pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach (rola osoby neutralnej i bezstronnej);
  • udzielanie porad, podejmowanie konkretnych działań w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasach;
  • udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym, z presją negatywnych wzorców;
  • porady związane z rozwiązywaniem trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych;
  • pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami;
  • zwracanie szczególnej uwagi na kwestię sprawiedliwości i etycznego traktowania uczniów przez nauczycieli i przestrzeganie ustaleń Konwencji o Prawach Dziecka;

w stosunku do rodziców:

  • udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi;
  • przełamywanie uczuć beznadziejności, osamotnienia, bezradności, niepewności i napięć psychicznych w związku z przeżywanymi trudnościami;
  • wyjaśnianie przyczyn pojawiających się problemów;
  • poradnictwo wychowawcze mające na celu modyfikowanie sposobu postępowania rodziców oraz ich postaw wychowawczych wobec dzieci. Słuchanie o pojawiających się trudnościach, radzenie, jakie działania można podjąć – w tym tłumaczenie ograniczeń, jakie należy postawić dziecku;
  • udzielanie rodzicowi informacji w zakresie ochrony prawnej jego i dzieci w sytuacjach zaniedbań, przemocy ze strony współmałżonka;
  • udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach na rzecz pomocy rodzinie;
  • pośredniczenie w kontaktach rodzica z tymi instytucjami, w tym pomoc w wypełnieniu formalności związanych ze skorzystaniem z ich usług.
  1. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów (§ 24.7).
  • udział w określaniu zdolności i predyspozycji uczniów (obserwacja, testy, ankiety);
  • prowadzenie zajęć rozwijających predyspozycje i uzdolnienia uczniów (np. w zakresie rozwijania wielorakich inteligencji, twórczego myślenia itp.);
  • organizowanie wyjazdu z uczniami na Targi Edukacyjne, Dni Otwarte Szkół, Festiwal Perspektyw;
  • zaproszenie przedstawicieli szkół na spotkanie z uczniami i rodzicami;
  • publikowanie informacji i ofert na stronie szkoły
  1. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
  • rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
  • udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej (§ 24.8).
  • organizowanie (prowadzenie) szkoleń i warsztatów na tematy związane z profilaktyką, opieką, wychowaniem i dydaktyką;
  • pomoc nauczycielom w opracowaniu programów pracy wychowawczej – koordynacja;
  • wspomaganie merytoryczne i metodyczne nauczycieli w pełnionych przez nich funkcjach;
  • wskazywanie alternatywnych sposobów realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych;
  • udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia;
  • współpraca przy tworzeniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • udzielanie porad w przygotowaniu zajęć do dyspozycji wychowawcy (np. przygotowanie bazy scenariusz zajęć);
  • udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia;
  • wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka;
  • udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi;
  • wspieranie nauczycieli w rozpoznawaniu sytuacji i warunków (w tym związanych z czynnikami środowiskowymi), które determinują to, jak uczeń funkcjonuje;
  • pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dzieci działań.

9.Zadania własne i dodatkowe

  • współorganizowanie z psychologiem szkolnym akcji profilaktyczno -wychowawczych na temat:
  • Obchody dnia świadomości cukrzycy – listopad, klasy VII
  • Problem sekstingu wśród dzieci i młodzieży – październik 2018, klasy VII – IIIG
  • Obchody dnia świadomości autoagresji – marzec 2019, klasy VII –IIIG
  • prowadzenie zajęć na lekcjach wychowawczych zgodnie z wolą wychowawcy i według potrzeb
  • opracowywanie i przedstawianie radzie pedagogicznej sprawozdań z analizy sytuacji wychowawczej, opiekuńczej i dydaktycznej szkoły;
  • współpraca z dyrekcją w zakresie tworzenia (modyfikowania) i realizowania programu profilaktyczno – wychowawczego szkoły;
  • prowadzenie wymaganej dokumentacji;
  • udział w konsultacjach i spotkaniach z rodzicami;
  • spotkania z innymi pedagogami na terenie poradni na zasadzie doradztwa metodycznego
  • monitorowanie frekwencji uczniów
  • monitorowanie sytuacji materialnej uczniów i ich rodzin, przy współpracy z GOPS-em
  • udział w spotkaniach Zespołu Interdyscyplinarnego na terenie gminy
  • indywidualna opieka nad uczniem z Zespołem Asperger
  • w trakcie pracy z uczniami tworzyć motywację do działania przedstawiając jego sens, użyteczność. Dzieci widząc cel swojej pracy nie żałują wysiłku.


Gimnazjalisto! Co po Gimnazjum…?

Kończąc naukę w gimnazjum musisz dokonać wyboru szkoły ponadgimnazjalnej. Wybierać możesz spośród trzech typów szkół: liceum ogólnokształcące, technikum oraz zasadnicza szkoła zawodowa.gimcodalej

Czytaj dalej: Gimnazjalisto co dalej