Kryteria i zakres oceniania na lekcjach muzyki
Wymagania na lekcjach muzyki
Głównym kryterium oceniania na muzyce jest aktywność muzyczna ucznia; przygotowanie
do lekcji, chęć brania udziału w lekcji, muzykowanie czyli śpiewanie, granie na
instrumentach, odtwarzanie i tworzenie rytmów. Oceniane są postępy, zaangażowanie oraz
włożona praca.
Ocenie będą podlegać:
1) umiejętności w zakresie:
śpiewania, grania na instrumentach – flecie, tworzenia muzyki, ruchu przy muzyce,
formułowania wypowiedzi o muzyce, np. na temat wysłuchanych utworów;
2) wiedza muzyczna dotycząca:
zagadnień teoretycznych (znajomość podstawowych terminów muzycznych i
umiejętne ich stosowanie w wypowiedziach o muzyce), biografii i twórczości
kompozytorów, aparatu wykonawczego muzyki wokalnej i instrumentalnej (soliści,
zespoły, chóry, orkiestry), zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury muzycznej;
3) postępy, zaangażowanie w działania muzyczne, w tym:
aktywność na lekcjach wynikająca z zainteresowania przedmiotem, umiejętność
pracy w grupie (współpraca i wzajemna pomoc), prezentacja dokonań, kreatywność.
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym
programie nauczania;
zdobywa dodatkową wiedzę dzięki wykorzystaniu różnych źródeł informacji;
na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne działania i
projekty; potrafi zagrać melodie zamieszczone w podręczniku oraz inne proste utwory na
flecie /dzwonkach lub innym instrumencie;
umie zaśpiewać a capella i z akompaniamentem piosenki z podręcznika oraz z innych
źródeł; opanował umiejętność łączenia wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych
przedmiotów;
potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy muzyczne;
zawsze jest przygotowany do lekcji, odrabia zadane prace domowe;
dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami muzycznymi.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym
programie nauczania;
korzysta z różnych źródeł informacji;
na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany;
potrafi zagrać większość melodii zamieszczonych w podręczniku na flecie/dzwonkach;
umie zaśpiewać z akompaniamentem większość piosenek z podręcznika;
odrabia prace domowe;
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
opanował większość wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie
nauczania;
korzysta z różnych źródeł informacji;
potrafi zagrać kilka melodii oraz akompaniamentów do piosenek na flecie lub dzwonkach;
śpiewa poprawnie pod względem muzycznym pieśni jednogłosowe z akompaniamentem;
na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany;
odrabia prace domowe.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
opanował w stopniu podstawowym wiadomości i umiejętności przewidziane w
realizowanym programie nauczania;
wyjaśnia najważniejsze zagadnienia muzyczne z pomocą nauczyciela;
potrafi zagrać niektóre melodie przewidziane w programie nauczania na flecie lub
dzwonkach;
śpiewa z akompaniamentem niektóre piosenki zamieszczone w podręczniku;
z reguły odrabia prace domowe.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
w niewielkim stopniu opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym
programie nauczania;
wykonuje proste ćwiczenia muzyczne z pomocą nauczyciela;
potrafi zagrać na instrumencie melodycznym gamę i najprostsze utwory zamieszczone w
podręczniku;
śpiewa z akompaniamentem najprostsze piosenki z podręcznika;
odrabia proste prace domowe
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie
nauczania (co uniemożliwia dalsze kształcenie);
nie wykonuje prostych ćwiczeń nawet z pomocą nauczyciela;
nie podejmuje prób zagrania melodii na instrumencie melodycznym;
odmawia wykonania jakiejkolwiek piosenki;
jest pasywny, nie uważa na lekcjach;
nie odrabia prac domowych;
nie wykazuje chęci, aby nauczyć się czegokolwiek, nadrobić braki, poprawić ocen