Z logopedą na „Ty”

Praktyczne porady logopedyczne :  „ Mów do mnie jeszcze … ” 

          Dziecko poznaje świat dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, pragnienia i emocje. Rozwój mowy dziecka  powinien  przebiegać harmonijnie. Mowa  kształtuje się z dnia na dzień i jest to proces, który trwa latami. Każde dziecko w odpowiednim dla siebie czasie zaczyna mówić i jest to kwestia dość indywidualna. Niektóre dzieci zaczynają budować swoje pierwsze zdania w wieku dwóch lat, a inne potrzebują na to zdecydowanie więcej czasu. Istnieje wiele sposobów, aby pomóc najmłodszym opanować trudną sztukę płynnego mówienia. Oto kilka z nich: uważne słuchanie dziecka, mówienie do niego, czytanie bajek, zwracanie jego uwagi na otaczający świat oraz mówienie do dziecka wolno i wyraźnie. Ważnym momentem jest etap przed szkołą, tzw. zerówka. Dziecko 6 – letnie powinno   poprawnie  i  dokładne  wymawiać  wszystkie  głoski  mowy  polskiej w izolacji, w sylabach, wyrazach i zdaniach, jeżeli nie ma wady słuchu i innych wad  w  budowie   narządów  artykulacyjnych. Logopedia  jest  nie  tylko  nauką o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad wymowy oraz nauczaniu mowy w przypadku jej braku lub utraty, ale także uczy głoskować, czytać, pisać i liczyć.

          Głoskowanie, czyli dzielenie słowa na głoski, jest etapem przygotowawczym   do   nauki  czytania   i   pisania.  Dla   wielu  dzieci  analiza i synteza głosek w słowach jest czymś naprawdę trudnym i niezrozumiałym. Rodzice mogą pomóc dziecku w nabyciu tej umiejętności poprzez wspólne ćwiczenia logopedyczne w domu. Zaczynając naukę głoskowania musimy pamiętać, by wybierać słowa proste, krótkie, żeby nie zniechęcić dziecka.  Jeśli dziecko opanuje głoskowanie, nauka czytania stanie się łatwiejsza.

Zapraszam Nauczycieli nauczania początkowego, Rodziców i Dzieci do  obejrzenia   filmików,  które  znajdą  się  na  stronie  Szkoły Podstawowej w Pietrowicach Wielkich w pierwszym tygodniu stycznia, lutego i marca. Na filmikach tych  wyjaśnię  teoretyczną  oraz zaprezentuję praktyczną  naukę  głoskowania i czytania  z wykorzystaniem własnego wypracowanego sposobu.

Beata Piwowarczyk

logopeda, terapeuta mowy, nauczyciel nauczania początkowego