Szkolenie na Krecie zakończone

Cztery nauczycielki naszej szkoły w ramach programu Erasmus+ odbyły siedmiodniowe szkolenie na Krecie, które zorganizowane zostało przez kreteńską organizację Oloklirosi Lifelong Learning Center. Kurs „ Intercultural Edukation” była bardzo intensywny, jego głównym celem była analiza czynników leżących u podstaw problemów w zachowaniu uczniów, opracowanie planu działań zapobiegających powstawaniu tych problemów oraz rola nauczyciela jako mediatora w rozwiązywaniu konfliktów.

Pierwszego dnia na zajęciach wprowadzających mogliśmy poznać pozostałych uczestników kursu, po zajęciach integracyjnych każda grupa przedstawiła  szkołę, w której pracuje. Dzięki temu zobaczyliśmy, jak funkcjonują szkoły podstawowe i średnie we Włoszech, Rumunii, Serbii, Słowacji, na Litwie. Tego dnia również wraz z przewodnikiem zwiedzaliśmy Heraklion. W centrum miasta podziwialiśmy wenecką fontannę Morosini, którą charakteryzują cztery głowy lwów. W przeszłości wypływająca z nich woda, mogła napoić spragnionych mieszkańców.

Kolejny dzień to zajęcia praktyczne w zielonym centrum Krety. Pracując w grupach mówiliśmy o procesie komunikacji oraz o wartościach płynących z budowania dobrego zespołu. Pracowaliśmy nad poprawą umiejętności osobistych i społecznych, tworzeniem pozytywnego środowiska w klasie. Ćwiczyliśmy rozwijanie inteligencji emocjonalnej w klasie i środowisku szkolnym, podkreślaliśmy rolę samoregulacji, samomotywacji oraz świadomości społecznej.

W trakcie następnych zajęć uczyliśmy się konstruktywnego rozwiązywania problemów w szkole, zarządzania emocjami. Podkreślaliśmy, jak ważną funkcję pełni nauczyciel, który powinien być trenerem i mediatorem w rozwiązywaniu szkolnych problemów.

Ważnym elementem zajęć było to, że nie tylko analizowaliśmy wiele przykładów, ale też pokazywaliśmy własne rozwiązania, wymienialiśmy doświadczenia. Wskazywaliśmy podobieństwa i różnice występujące w naszych szkołach.

Kolejne warsztaty odbyły się w Muzeum Archeologicznym w Heraklionie.  Rozegraliśmy grę edukacyjną i dzięki temu mogliśmy zwiedzić muzeum. To jedna z największych atrakcji Krety, imponuje ogromną ilością artefaktów kultury minojskiej. W skład muzealnych zbiorów wchodzą rzeźby, freski, ceramika, narzędzia, biżuteria, pieczęcie oraz różne ciekawe metalowe przedmioty. Najcenniejsze eksponaty to:  złoty wisiorek z pszczołami – 1700 r. p.n.e., dysk z Fajstos – 1650 r. p.n.e. oraz figura bogini z wężami, znaleziona w Knossos ok. 2000 r. p.n.e.

Dopełnieniem wizyty w muzeum była wycieczka do Knossos. Znajdują się tutaj fragmenty pałacu króla Minosa. To budowla minojska z okresu 2000-1400 r. p. n. e. licząca ponad tysiąc pomieszczeń. Pałac w Knossos to nie tylko kompozycja nietkniętych renowacją murów, schodów i akweduktów połączonych ze znakomicie odrestaurowanymi kolumnami i barwnymi freskami, ale także miejsce, gdzie odgrywała się mityczna historia Minosa, jego córki Ariadny, królewicza Tezeusza i słynnego Minotaura.

Na szkoleniu nie zabrakło również tzw. komunikacji niewerbalnej. Ćwiczyliśmy „język ciała” poprzez gry zespołowe. Uczyliśmy się wyrażać uczucia mimiką, gestem, ruchem ciała. Poznaliśmy techniki relaksacji oraz zarządzania emocjami.

Siódmego dnia szkolenia dokonaliśmy ewaluacji zajęć oraz otrzymaliśmy certyfikaty ukończenia kursu.

Szkolenie było bardzo dobrze przygotowane przez grecką organizację. Trenerzy,  nauczyciele prowadzący zajęcia posiadali nie tylko wiedzę, doświadczenie, ale przede wszystkim byli bardzo empatyczni, stwarzali miłą i przyjazną atmosferę.